EPR díjak 2025-ben - Mi az a kiterjesztett gyártói felelősség, és mit jelent ez a vállalkozásoknak?

 Mi az EPR rendszer?

Az EPR (Extended Producers Responsibility), magyarul kiterjesztett gyártói felelősség lényege, hogy a termék gyártója, importőre vagy első belföldi forgalomba hozója felel a termék teljes életciklusáért, egészen addig, amíg az hulladékká nem válik. Az EPR nem csupán környezetvédelmi eszköz, a szabályozás a gyakorlatban új feladatokat, adatszolgáltatási kötelezettségeket és költségeket jelent a vállalkozásoknak. A cél ugyanakkor világos: növelni a hasznosítási arányokat, ösztönözni a körforgásos gazdaságot, és igazságosabban elosztani a hulladékgazdálkodás terheit.


Az alábbi útmutató közérthetően összefoglalja, hogyan működik az EPR díjrendszer, kire vonatkozik, miben különbözik a termékdíjtól, és milyen gyakorlati lépéseken kell végigmenni. Végül bemutatjuk, hogyan segít az EcoPlan a teljes megfelelési folyamatban, a regisztrációtól egészen a bevallásig.

Mi az EPR rendszer lényege?

Az EPR rendszer a gyártói felelősség kiterjesztése a hulladékká válás utáni szakaszra is. A kötelezett vállalkozás nem csupán a termék előállításáért és értékesítéséért felel, hanem azért is, hogy a termékből keletkező hulladék visszagyűjtése, előkezelése és hasznosítása megtörténjen, és ennek költségeit pedig EPR díjak formájában viseli.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kötelezett szereplők regisztrálnak az EPR rendszerbe, nyilvántartást vezetnek az érintett termékekről és csomagolásukról, időszakos bevallást készítenek, majd a meghatározott díjakat megfizetik. A díj mértéke jellemzően az anyagfajtától és a tömegtől függ, és termékkörönként eltérhet.

Kinek kell EPR díjat fizetni?

Az EPR kötelezettség minden olyan gazdasági szereplőt érint, aki EPR-köteles terméket elsőként hoz forgalomba Magyarországon (gyártó, importőr, közösségi beszerző), illetve aki saját márkás terméket csomagol és értékesít. 

Egy fontos sajátosság: az EPR a csomagolásra önmagában is kiterjedhet. Vagyis egy olyan vállalkozás is EPR-köteles lehet, amely például importált terméket csomagol át és belföldön értékesít, még ha magát a terméket nem is ő gyártotta. Webáruházak és dropshipping modellek esetén gyakori, hogy az első belföldi forgalomba hozó státusza a kereskedőre hárul, ezért ezt érdemes szerződésekben és folyamatokban tisztázni.

EPR és termékdíj - Mi a különbség?

Sok vállalkozásnál okoz zavart, hogy az EPR nem azonos a környezetvédelmi termékdíjjal. Noha a két rendszer több ponton átfedhet és ugyanazon termékköröket is érintheti, eltérő jogalap, logika és adminisztráció szerint működnek.
Röviden, a termékdíj adójellegű közteher, amelyet meghatározott termékkörökre kell megfizetni, míg az EPR díj a hulladékkezelés és -hasznosítás finanszírozását szolgáló költségtérítés. Előfordulhat, hogy egy termékre mindkét teher vonatkozik; ilyenkor külön-külön kell teljesíteni az adminisztratív és fizetési kötelezettségeket. A megfeleléshez érdemes már a beszerzésnél és csomagolástervezésnél figyelembe venni a kettős terhet, és optimalizálni az anyagválasztást (pl. magasabb újrahasznosíthatóságú csomagolóanyagok).

Hogyan történik az EPR bevallás?

Az EPR díj alapja jellemzően az érintett termék vagy csomagolóanyag tömege és anyagfajtája. A díjtételeket a hatályos szabályok és tájékoztatók határozzák meg, és termékkörönként eltérhetnek.


Gyakorlati megközelítés:

  1. Besorolás: azonosítani kell, mely termékkör(ök)be tartozik a forgalomba hozott termék és/vagy csomagolása.
  2. Mérés/kimutatás: pontosítani kell az anyagfajtákat és tömegeket (pl. műanyag, papír, üveg), rendszerint kg-ban.
  3. Díjtétel hozzárendelése: a besorolásnak megfelelő aktuális díjtétel alkalmazása.
  4. Bevallás és díjfizetés: a negyedéves (vagy előírt) ütemezés szerinti adatszolgáltatás és fizetés.

A díjakat rendszerint negyedévente kell bevallani és megfizetni, a bevallás pedig anyagáramonként (termékkörönként) történik. A vállalkozásnak belső nyilvántartásban kell követnie a beérkező és kimenő mennyiségeket, az átcsomagolást, illetve a visszáru-forgalmat.

EPR díj táblázatok az EPR díj mértékével és kódokkal a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelet alapján:

ABCDE
1HulladéktípusRendszeres szolgáltatásEseti szolgáltatás
2Ft/kgFt/literFt/kgFt/liter
3Zöldhulladék87,0017,30130,0026,00
4Lomhulladék97,0019,40146,0029,10
5Biohulladék174,0069,60261,00104,40
6Papírhulladék143,00143,00214,80214,80
7Műanyaghulladék172,00172,00258,36258,36
8Fémhulladék190,00285,39
9Veszélyes hulladék264,00105,70396,00158,60

2. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez

A települési önkormányzat köztisztasági feladatainak ellátásával összefüggésben a koncessziós társaság által végzett hulladékgazdálkodási tevékenységekért fizetendő díj egy egységre vetített mértéke:

ABCD
1Rendszeres szolgáltatásEseti szolgáltatás
2Ft/kgFt/literFt/kgFt/liter
329,005,8044,008,70

3. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez

A csatlakozási díj és a szolgáltatási díj egy egységre vetített mértéke:

ABC
1Anyagáram megnevezéseDíjkódA gyártó által fizetendő csatlakozási díj
(Ft/kg)
2nem újrahasználható műanyagM5118
3nem újrahasználható fémV5123
4nem újrahasználható üveg (a díjátalány-fizetéssel érintett borászati termék üveg csomagolása kivételével)U511
5díjátalány-fizetéssel érintett borászati termék nem újrahasználható üveg csomagolása pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor üveg csomagolása kivételévelU611
díjátalány-fizetéssel érintett borászati termék újrahasználható üveg csomagolása pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor üveg csomagolása kivételével1
6díjátalány-fizetéssel érintett pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor nem újrahasználható üveg csomagolásaU711
díjátalány-fizetéssel érintett pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor újrahasználható üveg csomagolása1
7újrahasználható (a díjátalány-fizetéssel érintett borászati termék üveg csomagolása kivételével)X711

4. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez

A kiterjesztett gyártói felelősségi díj egy egységre vetített mértéke kollektív teljesítés esetén:

ABCDE
1Díjkategória megnevezéseDíjkódKoncessziós társaságot megillető díjelem
(Ft/kg)
Önkormányzatot megillető díjelem
(Ft/kg)
A gyártó által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj
(Ft/kg)
2műanyag csomagolásM012136219
3papír és karton csomagolásP011712173
4fém csomagolásV011788186
5egyéb csomagolásX011254129
6fa csomagolásF012222
7textil csomagolásC01148148
8üveg csomagolásU019314107
9társított (kompozit) csomagolásK011856191
10egyszer használatos és egyéb műanyagtermékSUP0110112113
11hőcserélő berendezésekE011151116
12képernyők, monitorok és olyan berendezések, amelyek 100 cm2-nél nagyobb felszínű képernyőt tartalmaznakE023611362
13lámpákE034181419
14nagygépek (amelyeknek bármely külső mérete meghaladja az 50 cm-t)E041231124
15fotovoltaikus panel (amelynek bármely külső mérete meghaladja az 50 cm-t)E0562163
16kisgépek, kisméretű számítástechnikai berendezések és távközlési berendezések (amelyeknek egyik külső mérete sem
haladja meg az 50 cm-t)
E062601261
17hordozható elem, akkumulátorA01160160
18ipari elem, akkumulátorA02239239
19gépjármű elem, akkumulátorA03390390
20gépjárműJ013636
21gumiabroncsG011343137
22irodai papírI011271128
23reklámhordozó papírR0191394
24sütőolaj és -zsírZ016262
25textiltermékekT0115014164
26bútorok fábólB0145651

5. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez

A gépjármű gyártója által választása szerint díjátalányként fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj egy egységre vetített mértéke:

ABCDE
1Gépjármű-kategóriaGépjármű fajtájaKoncessziós társaságot megillető díjelem
(Ft/kg)
Önkormányzatot megillető díjelem
(Ft/kg)
A gyártók által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj
(Ft/kg)
2M1 járműkategóriabelső égésű motorral hajtott jármű44,810,0844,89
3M1 járműkategóriarészben elektromos motorral hajtott jármű, nem tölthető akkumulátorral46,840,0846,92
4M1 járműkategóriarészben elektromos motorral hajtott jármű, tölthető akkumulátorral52,920,0853,00
5M1 járműkategóriatisztán elektromos motorral hajtott jármű65,270,0865,35
6N1 járműkategóriabelső égésű motorral hajtott jármű43,510,0643,57
7N1 járműkategóriarészben elektromos motorral hajtott jármű46,990,0647,05
8N1 járműkategóriatisztán elektromos motorral hajtott jármű53,940,0654,00
9háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros triciklitbelső égésű motorral hajtott jármű53,720,1553,87
10háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros triciklitrészben vagy teljesen elektromos motorral hajtott jármű63,870,1564,02

6. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez

A borászati termék üvegcsomagolásának gyártója által választása szerint díjátalányként fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj egy egységre vetített mértéke:

ABCD
1Borászati termékkategóriaKoncessziós társaságot megillető díjelem
(Ft/db)
Önkormányzatot megillető díjelem
(Ft/db)
A gyártók által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj
(Ft/db)
2Bor9,632,3411,97
3Még erjedésben lévő bor9,452,3311,78
4Likőrbor9,662,3311,99
5Pezsgő14,483,6618,14
6Minőségi pezsgő14,483,6618,14
7Illatos minőségi pezsgő14,533,6618,19
8Szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor14,483,6618,14
9Gyöngyözőbor9,562,3411,90
10Szén-dioxid hozzáadásával készült gyöngyözőbor9,562,3411,90
11Szőlőmust9,562,3411,90
12Részben erjedt szőlőmust9,562,3411,90
13Szárított szőlőből nyert részben erjedt szőlőmust9,562,3411,90
14Sűrített szőlőmust9,562,3411,90
15Finomított szőlőmust-sűrítmény9,562,3411,90
16Szárított szőlőből készült bor9,632,3411,97
17Túlérett szőlőből készült bor9,632,3411,97
18Borecet9,562,3411,90
19Borászati termék1,350,011,36

Felkészülten kevesebb a kockázat

Az EPR rendszer a fenntarthatósági célok szempontjából indokolt és hasznos, ugyanakkor a mindennapi működésben új adminisztratív feladatokat és költségeket jelent. A siker kulcsa a tudatos felkészülés, a pontos besorolás, az egységes adatkezelés és a belső folyamatok összehangolása. Aki ezekben rendszert épít, csökkenti a kockázatait, optimalizálja a költségeit, megfelel a jogszabályi elvárásoknak, és közelebb lép a körforgásos működéshez.

Az EcoPlan az EPR-megfelelés teljes folyamatában komplex támogatást nyújt. Elvégezzük a helyzetfelmérést és a besorolást, vagyis az érintett termékkörök és anyagáramok azonosítását. Kialakítjuk a nyilvántartási rendszert, elkészítjük a bevallást és a díjkalkulációt a negyedéves riportok összeállításával és az adatok ellenőrzésével.

Keresse az EcoPlan csapatát, és tekintsük át együtt, hogyan valósítható meg az EPR kötelezettségek teljesítése a lehető leggyorsabban, a legkevesebb kockázattal és a legátláthatóbban.

Legfrissebb bejegyzéseink

EPR termékek

EPR díjak 2025-ben - Mi az a kiterjesztett gyártói felelősség, és mit jelent ez a vállalkozásoknak?

 Mi az EPR rendszer? Az EPR (Extended Producers Responsibility), magyarul kiterjesztett gyártói felelősség lényege, hogy a termék gyártója, importőre vagy első belföldi forgalomba hozója felel a termék teljes életciklusáért, egészen addig, amíg az hulladékká nem válik. Az EPR nem csupán környezetvédelmi eszköz, a szabályozás a gyakorlatban új feladatokat, adatszolgáltatási kötelezettségeket és költségeket jelent a vállalkozásoknak. […]
Elolvasom
hulladékgazdálkodás

Új utak a cementiparban - Alternatív tüzelőanyagok és megvalósult projektek

A körforgásos gazdaság az építőanyag-iparban nem áll meg az adalékanyagok vagy a beton újrahasznosításánál. Legalább ilyen fontos a cementgyártásban rejlő lehetőségek feltárása, hiszen ebben az iparágban hatalmas mennyiségű nyersanyag és energia fordul elő nap mint nap.  Cégünk szakmai rendezvényen vett részt, ahol különböző iparági szereplők, kutatók és környezetvédelmi szakértők osztották meg tapasztalataikat és eredményeiket a […]
Elolvasom
környezetvédelem

Hulladékhasznosítás a beton- és cementiparban - Amikor a melléktermék értékké válik

A körforgásos gazdaság elvei nem maradhatnak meg az elmélet szintjén: a gyakorlatban is meg kell mutatkozniuk az iparág mindennapjaiban. A beton- és cementgyártás rendkívül fontos terület, hiszen ezek az anyagok a világon a legnagyobb mennyiségben használt építőanyagok közé tartoznak, előállításuk pedig jelentős környezeti terheléssel jár. A hulladék értékes erőforrássá válhat a beton- és cementiparban - […]
Elolvasom
Komplex szemléletünkkel környezetvédelmi szakmai támogatást, jogszabályi normakontrollt, konkrét tervezési, modellezési szolgáltatásokat végzünk a hivatalos engedélyeztetési eljárások menedzselése mellett.
Designed by Kompakt Design
Copyright © 2025 EcoPlan.hu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram