Az EPR (Extended Producers Responsibility), magyarul kiterjesztett gyártói felelősség lényege, hogy a termék gyártója, importőre vagy első belföldi forgalomba hozója felel a termék teljes életciklusáért, egészen addig, amíg az hulladékká nem válik. Az EPR nem csupán környezetvédelmi eszköz, a szabályozás a gyakorlatban új feladatokat, adatszolgáltatási kötelezettségeket és költségeket jelent a vállalkozásoknak. A cél ugyanakkor világos: növelni a hasznosítási arányokat, ösztönözni a körforgásos gazdaságot, és igazságosabban elosztani a hulladékgazdálkodás terheit.
Az alábbi útmutató közérthetően összefoglalja, hogyan működik az EPR díjrendszer, kire vonatkozik, miben különbözik a termékdíjtól, és milyen gyakorlati lépéseken kell végigmenni. Végül bemutatjuk, hogyan segít az EcoPlan a teljes megfelelési folyamatban, a regisztrációtól egészen a bevallásig.
Az EPR rendszer a gyártói felelősség kiterjesztése a hulladékká válás utáni szakaszra is. A kötelezett vállalkozás nem csupán a termék előállításáért és értékesítéséért felel, hanem azért is, hogy a termékből keletkező hulladék visszagyűjtése, előkezelése és hasznosítása megtörténjen, és ennek költségeit pedig EPR díjak formájában viseli.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kötelezett szereplők regisztrálnak az EPR rendszerbe, nyilvántartást vezetnek az érintett termékekről és csomagolásukról, időszakos bevallást készítenek, majd a meghatározott díjakat megfizetik. A díj mértéke jellemzően az anyagfajtától és a tömegtől függ, és termékkörönként eltérhet.
Az EPR kötelezettség minden olyan gazdasági szereplőt érint, aki EPR-köteles terméket elsőként hoz forgalomba Magyarországon (gyártó, importőr, közösségi beszerző), illetve aki saját márkás terméket csomagol és értékesít.
Egy fontos sajátosság: az EPR a csomagolásra önmagában is kiterjedhet. Vagyis egy olyan vállalkozás is EPR-köteles lehet, amely például importált terméket csomagol át és belföldön értékesít, még ha magát a terméket nem is ő gyártotta. Webáruházak és dropshipping modellek esetén gyakori, hogy az első belföldi forgalomba hozó státusza a kereskedőre hárul, ezért ezt érdemes szerződésekben és folyamatokban tisztázni.
Sok vállalkozásnál okoz zavart, hogy az EPR nem azonos a környezetvédelmi termékdíjjal. Noha a két rendszer több ponton átfedhet és ugyanazon termékköröket is érintheti, eltérő jogalap, logika és adminisztráció szerint működnek.
Röviden, a termékdíj adójellegű közteher, amelyet meghatározott termékkörökre kell megfizetni, míg az EPR díj a hulladékkezelés és -hasznosítás finanszírozását szolgáló költségtérítés. Előfordulhat, hogy egy termékre mindkét teher vonatkozik; ilyenkor külön-külön kell teljesíteni az adminisztratív és fizetési kötelezettségeket. A megfeleléshez érdemes már a beszerzésnél és csomagolástervezésnél figyelembe venni a kettős terhet, és optimalizálni az anyagválasztást (pl. magasabb újrahasznosíthatóságú csomagolóanyagok).
Az EPR díj alapja jellemzően az érintett termék vagy csomagolóanyag tömege és anyagfajtája. A díjtételeket a hatályos szabályok és tájékoztatók határozzák meg, és termékkörönként eltérhetnek.
Gyakorlati megközelítés:
A díjakat rendszerint negyedévente kell bevallani és megfizetni, a bevallás pedig anyagáramonként (termékkörönként) történik. A vállalkozásnak belső nyilvántartásban kell követnie a beérkező és kimenő mennyiségeket, az átcsomagolást, illetve a visszáru-forgalmat.
A | B | C | D | E | |
1 | Hulladéktípus | Rendszeres szolgáltatás | Eseti szolgáltatás | ||
2 | Ft/kg | Ft/liter | Ft/kg | Ft/liter | |
3 | Zöldhulladék | 87,00 | 17,30 | 130,00 | 26,00 |
4 | Lomhulladék | 97,00 | 19,40 | 146,00 | 29,10 |
5 | Biohulladék | 174,00 | 69,60 | 261,00 | 104,40 |
6 | Papírhulladék | 143,00 | 143,00 | 214,80 | 214,80 |
7 | Műanyaghulladék | 172,00 | 172,00 | 258,36 | 258,36 |
8 | Fémhulladék | 190,00 | – | 285,39 | – |
9 | Veszélyes hulladék | 264,00 | 105,70 | 396,00 | 158,60 |
2. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez
A települési önkormányzat köztisztasági feladatainak ellátásával összefüggésben a koncessziós társaság által végzett hulladékgazdálkodási tevékenységekért fizetendő díj egy egységre vetített mértéke:
A | B | C | D | |
1 | Rendszeres szolgáltatás | Eseti szolgáltatás | ||
2 | Ft/kg | Ft/liter | Ft/kg | Ft/liter |
3 | 29,00 | 5,80 | 44,00 | 8,70 |
3. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez
A csatlakozási díj és a szolgáltatási díj egy egységre vetített mértéke:
A | B | C | |
1 | Anyagáram megnevezése | Díjkód | A gyártó által fizetendő csatlakozási díj (Ft/kg) |
2 | nem újrahasználható műanyag | M51 | 18 |
3 | nem újrahasználható fém | V51 | 23 |
4 | nem újrahasználható üveg (a díjátalány-fizetéssel érintett borászati termék üveg csomagolása kivételével) | U51 | 1 |
5 | díjátalány-fizetéssel érintett borászati termék nem újrahasználható üveg csomagolása pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor üveg csomagolása kivételével | U61 | 1 |
díjátalány-fizetéssel érintett borászati termék újrahasználható üveg csomagolása pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor üveg csomagolása kivételével | 1 | ||
6 | díjátalány-fizetéssel érintett pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor nem újrahasználható üveg csomagolása | U71 | 1 |
díjátalány-fizetéssel érintett pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor újrahasználható üveg csomagolása | 1 | ||
7 | újrahasználható (a díjátalány-fizetéssel érintett borászati termék üveg csomagolása kivételével) | X71 | 1 |
4. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez
A kiterjesztett gyártói felelősségi díj egy egységre vetített mértéke kollektív teljesítés esetén:
A | B | C | D | E | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Díjkategória megnevezése | Díjkód | Koncessziós társaságot megillető díjelem (Ft/kg) | Önkormányzatot megillető díjelem (Ft/kg) | A gyártó által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj (Ft/kg) |
2 | műanyag csomagolás | M01 | 213 | 6 | 219 |
3 | papír és karton csomagolás | P01 | 171 | 2 | 173 |
4 | fém csomagolás | V01 | 178 | 8 | 186 |
5 | egyéb csomagolás | X01 | 125 | 4 | 129 |
6 | fa csomagolás | F01 | 22 | – | 22 |
7 | textil csomagolás | C01 | 148 | – | 148 |
8 | üveg csomagolás | U01 | 93 | 14 | 107 |
9 | társított (kompozit) csomagolás | K01 | 185 | 6 | 191 |
10 | egyszer használatos és egyéb műanyagtermék | SUP01 | 101 | 12 | 113 |
11 | hőcserélő berendezések | E01 | 115 | 1 | 116 |
12 | képernyők, monitorok és olyan berendezések, amelyek 100 cm2-nél nagyobb felszínű képernyőt tartalmaznak | E02 | 361 | 1 | 362 |
13 | lámpák | E03 | 418 | 1 | 419 |
14 | nagygépek (amelyeknek bármely külső mérete meghaladja az 50 cm-t) | E04 | 123 | 1 | 124 |
15 | fotovoltaikus panel (amelynek bármely külső mérete meghaladja az 50 cm-t) | E05 | 62 | 1 | 63 |
16 | kisgépek, kisméretű számítástechnikai berendezések és távközlési berendezések (amelyeknek egyik külső mérete sem haladja meg az 50 cm-t) | E06 | 260 | 1 | 261 |
17 | hordozható elem, akkumulátor | A01 | 160 | – | 160 |
18 | ipari elem, akkumulátor | A02 | 239 | – | 239 |
19 | gépjármű elem, akkumulátor | A03 | 390 | – | 390 |
20 | gépjármű | J01 | 36 | – | 36 |
21 | gumiabroncs | G01 | 134 | 3 | 137 |
22 | irodai papír | I01 | 127 | 1 | 128 |
23 | reklámhordozó papír | R01 | 91 | 3 | 94 |
24 | sütőolaj és -zsír | Z01 | 62 | – | 62 |
25 | textiltermékek | T01 | 150 | 14 | 164 |
26 | bútorok fából | B01 | 45 | 6 | 51 |
5. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez
A gépjármű gyártója által választása szerint díjátalányként fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj egy egységre vetített mértéke:
A | B | C | D | E | |
1 | Gépjármű-kategória | Gépjármű fajtája | Koncessziós társaságot megillető díjelem (Ft/kg) | Önkormányzatot megillető díjelem (Ft/kg) | A gyártók által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj (Ft/kg) |
2 | M1 járműkategória | belső égésű motorral hajtott jármű | 44,81 | 0,08 | 44,89 |
3 | M1 járműkategória | részben elektromos motorral hajtott jármű, nem tölthető akkumulátorral | 46,84 | 0,08 | 46,92 |
4 | M1 járműkategória | részben elektromos motorral hajtott jármű, tölthető akkumulátorral | 52,92 | 0,08 | 53,00 |
5 | M1 járműkategória | tisztán elektromos motorral hajtott jármű | 65,27 | 0,08 | 65,35 |
6 | N1 járműkategória | belső égésű motorral hajtott jármű | 43,51 | 0,06 | 43,57 |
7 | N1 járműkategória | részben elektromos motorral hajtott jármű | 46,99 | 0,06 | 47,05 |
8 | N1 járműkategória | tisztán elektromos motorral hajtott jármű | 53,94 | 0,06 | 54,00 |
9 | háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros triciklit | belső égésű motorral hajtott jármű | 53,72 | 0,15 | 53,87 |
10 | háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros triciklit | részben vagy teljesen elektromos motorral hajtott jármű | 63,87 | 0,15 | 64,02 |
6. melléklet a 22/2024. (XI. 28.) EM rendelethez
A borászati termék üvegcsomagolásának gyártója által választása szerint díjátalányként fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj egy egységre vetített mértéke:
A | B | C | D | |
1 | Borászati termékkategória | Koncessziós társaságot megillető díjelem (Ft/db) | Önkormányzatot megillető díjelem (Ft/db) | A gyártók által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj (Ft/db) |
2 | Bor | 9,63 | 2,34 | 11,97 |
3 | Még erjedésben lévő bor | 9,45 | 2,33 | 11,78 |
4 | Likőrbor | 9,66 | 2,33 | 11,99 |
5 | Pezsgő | 14,48 | 3,66 | 18,14 |
6 | Minőségi pezsgő | 14,48 | 3,66 | 18,14 |
7 | Illatos minőségi pezsgő | 14,53 | 3,66 | 18,19 |
8 | Szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor | 14,48 | 3,66 | 18,14 |
9 | Gyöngyözőbor | 9,56 | 2,34 | 11,90 |
10 | Szén-dioxid hozzáadásával készült gyöngyözőbor | 9,56 | 2,34 | 11,90 |
11 | Szőlőmust | 9,56 | 2,34 | 11,90 |
12 | Részben erjedt szőlőmust | 9,56 | 2,34 | 11,90 |
13 | Szárított szőlőből nyert részben erjedt szőlőmust | 9,56 | 2,34 | 11,90 |
14 | Sűrített szőlőmust | 9,56 | 2,34 | 11,90 |
15 | Finomított szőlőmust-sűrítmény | 9,56 | 2,34 | 11,90 |
16 | Szárított szőlőből készült bor | 9,63 | 2,34 | 11,97 |
17 | Túlérett szőlőből készült bor | 9,63 | 2,34 | 11,97 |
18 | Borecet | 9,56 | 2,34 | 11,90 |
19 | Borászati termék | 1,35 | 0,01 | 1,36 |
Az EPR rendszer a fenntarthatósági célok szempontjából indokolt és hasznos, ugyanakkor a mindennapi működésben új adminisztratív feladatokat és költségeket jelent. A siker kulcsa a tudatos felkészülés, a pontos besorolás, az egységes adatkezelés és a belső folyamatok összehangolása. Aki ezekben rendszert épít, csökkenti a kockázatait, optimalizálja a költségeit, megfelel a jogszabályi elvárásoknak, és közelebb lép a körforgásos működéshez.
Az EcoPlan az EPR-megfelelés teljes folyamatában komplex támogatást nyújt. Elvégezzük a helyzetfelmérést és a besorolást, vagyis az érintett termékkörök és anyagáramok azonosítását. Kialakítjuk a nyilvántartási rendszert, elkészítjük a bevallást és a díjkalkulációt a negyedéves riportok összeállításával és az adatok ellenőrzésével.
Keresse az EcoPlan csapatát, és tekintsük át együtt, hogyan valósítható meg az EPR kötelezettségek teljesítése a lehető leggyorsabban, a legkevesebb kockázattal és a legátláthatóbban.